måndag 1 december 2008

Sälj dig själv - en mycket liten raggskola för nätdejtare

Eftersom Superkex besitter trettioplussarens och den självbelåtet giftas oändliga visdom tänkte jag idag dela med mig av mina reflektioner som jag burit runt på och grunnat över i runt ett decennium; Varför är så många fantastiska män så fantastiskt dåliga på att ragga på dejtingsajter?

Jag tror att det lamaste jag hittade i min mailbox på den tiden jag nätdejtade var "Hej, jag är en snäll och trevlig kille i X-stad". That´s it. End of story. Det var typ vad han hade att säga mig.

Har män inte förstått att nätdejting ligger på samma nivå som arbetssökande? För det man gör på en dejtingsajt, det är att söka plats i någons hjärta. Ett hedersuppdrag av rang liksom. Och då vill det till att man har något mer att komma med än bara snäll och trevlig. Det är ju faktiskt ett basic grundkrav, något vi alla är med vissa undantag. (Jo, jag antyder här att Hitler hade en sjujäkla tur som fick komma innanför brallorna på Eva Braun!).

Vill jag dela liv och säng med någon som är snäll och trevlig kan jag lika gärna skaffa jycke. Sexlivet blir katastrofalt förstås men man slipper svettiga strumpor på soffbordet, pinsamma vitsar när ens föräldrar kommer på besök och klagomål över att det är för mycket grönsaker och för lite bearnaisesås i lunchlådan. Alltså, bred på om dig själv! Det är mycket mer lockande att dejta någon som läst moralfilosofi, som tycker att karrékotletter är en överskattad bit av grisen, som tycker att Martin Timell borde skaffa peruk eller konstaterar att om han skulle välja yrke idag skulle han vilja bli schimpansforskare istället för ekonom. Det ger en helt annan bild av någon än bara snäll och trevlig.

Ett annat fenomen som jag upptäckt när jag roat mig med att chatta på
Passagen är att män är helt okritiska utom på en punkt; utseendet. Om vi tjejer vore tårtor skulle många män sluka oss hela bara vi såg tillräckligt läckra ut. Ni vet, gräddiga med frestande rosa marsipanrosor på strategiska ställen och ett vagt lockande löfte om ett saftigt inre. Varför inte bemöda sig med att ta en smakbit helt förutsättningslöst? Det är inte roligt alls att få magknip för att man vräkt i sig en sockersöt tårta som sedan visade sig vara fylld med äppelmos och krossad ananas som är det värsta du vet. Och den där lite menlöst dekorerade tårtan kan visa sig vara en verklig läckerbit.

Alltså: Superkexet rekommenderar:

1. Ta reda på vem du själv är och vad du vill ha.

2. Erinra dig den bästa platsansökan du någonsin skrivit och som gav dig Drömjobbet. Lägg ner lika mycket tid och möda och du kan få till det med Drömtjejen.

3. Utseende i all ära men har ni inget gemensamt kommer du ändå bara få nöjet att nuppa en gång. Om du ens kommer så långt.

4. Skaffa dig självkänsla och självförtroende. Det är sexigt!

5. Minns att vi tjejer får pussa många grodor innan vi hittar vår prins. Detta gäller även män.



Och bli inte förskräckt om hon tar initiativet. :)

Inga kommentarer: