torsdag 27 november 2008

Kalkon eller Anka?

Jag har en halvskabbig hemlighet - jag älskar covers. Bäst och roligast blir det när artisten gör något eget och inte gör covers för att bättra på plånboken med kassaskåpssäkra gamla hits. Själv är jag barnsligt förtjust i det oväntade, "kulturkrockar" kan man nästan kalla det. Som när Paul Anka gör Nirvanas "Smells like teen spirit" i en helt egen version. Vore jag Kurt Cobain skulle jag le glatt i min himmel. Det håller och det svänger skönt. Vad mer kan man begära?



Ibland blir covern bättre än originalet - det är artisteri på hög nivå. Scotts som tävlar i SVTs "Dansbandskampen" lyckades göra en helt magisk version av Sven-Ingvars "Två mörka ögon". Det är så vackert, så vackert.



Det är inget större fel på originalet heller. Men att det blev en helt annan stämning över låten genom att dra ner på tempot överraskade mig faktiskt. Ett smart drag av Scotts måste jag säga, att göra den sången till sin egen på det sättet.



I morgon är det dansbandskamp igen. Själv har jag min vinnare klar...



Inga kommentarer: