onsdag 31 december 2008

En hyllning till Helsingfors och ett löfte

Det var ett tag sedan jag bloggade senast. Har njutit skamlöst av julefriden måste jag erkänna. Juldagen tog jag mig inte ens ur pyjamasen faktiskt. På annandagen däremot fick jag packa ner pyjamasen för då åkte vi på utflykt. Till Helsingfors. Vi lekte med tanken att åka till Tallinn istället men eftersom resan var en julklapp till hela familjen så blev det Helsingfors istället. Jag ska avslöja varför i nästa blogginlägg som kommer att handla om just "Att kryssa med barn". Undertecknad är nämligen proffs på det ämnet efter att ha korsat Östersjön åtskilliga gånger med knattar.






För övrigt älskar jag Helsingfors. Staden får mig att tänka på en vänlig och ungdomlig gammal dam med glimten i ögat som bjuder på hembakade bullar. Vackra byggnader, fantastisk shopping och nöjen även för barnen som Sea Life Center, Högholmens Zoo, Borgbackens tivoli och Naturhistoriska muséet. Bilderna ovan är lånade från Vikingline och från Helsinki.fi och föreställer Senatstorget. Jag har svårt att se mig mätt på den fantastiska byggnaden. Den och Aleksander Nevskij-katedralen i Tallinn får mitt hjärta att picka lyckligt.

Den här gången besökte vi Högholmens Zoo. Senast vi var där rådde augustivärme och turistinvasion och vi svalkade oss med att åka hjulångare till och från Högholmen. Den här gången var det bitande kallt med hög klar luft och glest mellan besökarna. Det kändes riktigt lyxigt att ha hela ön nästan för sig själv och riktigt känna tystnaden. Högholmen är fantastiskt på sommaren och magiskt på vintern.



Det är ju nyårsafton och därmed borde jag skriva ner en hel rad med nyårslöften. Jag borde träna mera, äta mindre, bli mer organiserad och spendera mindre tid vid datorn på arbetstid. Men jag gör det enkelt för mig och väljer ett enda löfte. För år 2009 lovar jag att inte lova något som jag inte kan hålla. Och medan ni väntar på tolvslaget kan ni ju alltid njuta av förra årets fyrverkerier i London. Som en liten uppvärmning. I morgon blir det backhoppning från Garmisch Partenkirchen. I pyjamas.

Gott Nytt År till er alla!

Inga kommentarer: