onsdag 17 december 2008

Vardagsromantik

Rymde för några minuter från jobbet och slank in på den närbelägna kebabbaren för att beställa lunch och hann då slänga ett getöga i pappersversionen av Aftonbladet.Där hittade jag en artikel om romantiska komedier och hur skeva förväntningar på förhållanden de får oss att skapa. Ett typexempel är det klassiska "Om han förstår vad jag vill utan att jag säger det, då älskar han mig på riktigt".

Om jag finge bestämma skulle alla romantiska komedier dödskallemärkas. Åtminstone skulle de förses med en varningstext "This is pure fiction, don't try this at home". Går det med cigarettpaket borde det funka med DVD-fodral också.



Någon som skulle ligga risigt till om jag började ägna tid åt att snöa in på romantiska komedier är min käre man. Han förstår inte ett jota av tyst kommunikation, det är rakt på sak som gäller. Och ofta möts jag ändå av en förvirrad min. Det är ytterst tunnsått med presenter och julklappar - det får jag köpa själv.
Hans storhet ligger i förmågan i att vara vardagsromantiker. Middagen klar när jag kommer hem från jobbet, väckning med en puss eller två de mornar han inte behöver åka tidigt till jobbet, ett berg av tvätt ihopvikt på nolltid eller en trave pannkakor till frukost om helgerna. Om ni frågar mig är det mer värt än en trave julklappar. Julafton är en dag på året, vardagsromantiken flödar året om.

Så följdaktligen och helt tematiskt korrekt är dagens julsång Mariah Careys "All I want for Christmas is you".



Ta vara på varandra där ute!

1 kommentar:

Västgötskan sa...

Jag är själv ganska (men inte helt) insnöad på romantiska komedier, så jag kanske ska vara tyst... ;-)