tisdag 16 december 2008

Groteska trivselterrorister

Vi har alla företeelser vi älskar att hata. Telefonförsäljning är en sådan sak till exempel. Mitt eget absoluta privata favorithatobjekt är trivselterroristerna. De får mig att se rött och famla efter spypåse direkt. Varför undrar ni säkert, det är väl bara bra om man har det trevligt? Jodå, men det ska vara trevligt på lika villkor och det är det inte när trivselterroristerna är i farten.

Jag har ett tydligt exempel. I ett större sällskap är en TV-kändis en stor idol och förebild för en del av gruppen. En dag kommenterar några andra i förbifarten att de tycker att kändisen känns både överdriven och falsk varpå ramaskri uppstår bland fansen. Trivselterroristen bannar de tanklösa själarna och menar på att det är oförskämt att tala nedsättande om någon som är en förebild för så många. Dessutom, har man inget trevligt eller snällt att säga kan man ju vara tyst tycker trivselterroristen. Så i trivselns och myspysets namn ska man hålla käften alltså. Åsiktsfrihet, vart tog du vägen? Respekten för andras åsikter, ho ho?

Så länge trivselterroristerna bara håller till i blogosfären och olika communitys går det väl att stå ut med dem. Det är ju bara att surfa vidare när kväljningarna kommer. Det är mycket värre i verkligheten. Jag har inget emot att umgås och ha trevligt i olika sällskap. Tvärtom, det är ett nöje. Men det finns inget som helst nöje i att tvingas vara tyst för att man inte delar åsikt med andra i sällskapet och att bli tillsagd att vara tyst för att man förstör trivseln i sällskapet.

Vem TV-kändisen som det blev sådant ramaskri om är? Jo, det är TV-kocken Leila Lindholm. Och eftersom trivselterroristerna lyser med sin frånvaro här liksom hennes fans kan jag passa på att erkänna att jag inte gillar henne. Överdrivet hurtig, oäkta och sockermängderna i hennes recept ger en diabetes bara av att slå upp boken. Dessutom ogillar jag pekpinnar som "ekologiska ägg" och "choklad av god kvalitet". Det är väl ändå upp till var och en vad man vill baka med?



Nästan lika irriterande är de som bara vill ha och ha. Därav är dagens julsång Kylie Minouges underbara version av "Santa Baby". Och nej, jag tänker inte kräva att ni gillar den. ;-)

Inga kommentarer: