lördag 21 maj 2011

Bra böcker

Jag är en bokmal. Jag älskar böcker. Biblioteket gör mig hög. Och kunskap är makt att förändra. Så idag blir det boktips!

En riktigt bra bok är Martin L Kutschers " Barn med överlappande diagnoser". Hade man ingen koll innan på vad neuropsykiatriska funktionshinder kan innebära så vet man efter att ha läst den här boken. Eller rättare sagt, man har iaf en aning om vad det kan tänkas innebära. Boken är lättläst utan att vara innehållsmässigt tunn. Det var med en suck av saknad jag återbördade den till biblioteket.

Å andra sidan, vid samma biblioteksbesök lyckades jag lägga vantarna på en annan pärla till bok. Ross Greene har skrivit boken "Explosiva barn" som är en fantastisk handbok i hur man kan bemöta och handskas med explosiva och oflexibla barn som inte kan hantera sin frustration själva. Läsningen av den gav mig en klockren aha-upplevelse. Här ska det stoppas situationer i korg A, B och C hädanefter. Även den här boken är befriande lättläst och enkel att ta till sig med många exempel.

Nu ska jag baxa in några hålkakor i ugnen. Kanske rentav årets första rabarberpaj får bli dagens mellanmål. Och sedan en promenad med jycken och hänga tvätt. Det är ju trots allt helg. Två dagar avsatta för terapeutiskt hushållsarbete och kontemplerande kökssysslor.

Inga kommentarer: