torsdag 11 december 2008

Lösensumma: 28 miljarder

Det är vad bilindustrin lyckats roffa åt sig i stöd från regeringen. Istället för att kavla upp ärmarna och ta tag i det elände de själva skapat genom att blunda med både ögon och öron har de tiggt till sig pengar som de kan plöja ner i de svarta hål som kallas Volvo och Saab. Och som gisslan använde de säkert alla de småföretag som är underleverantörer. En stor del av de små svenska tillverkningsföretagen är nämligen på något vis beroende av bilindustrin. En hel del har säkert orderboken mer än lovligt full av ordrar från just bilindustrin. Ni kan ju tänka er hur det skulle gå i kommande val om regeringen bara låtit krafterna ha sin gång... Vem vill ha kvar regeringen som drog undan mattan för levebrödet liksom? You rub me - I rub you.

Det finns inget som är så impopulärt och svårt att genomföra som förändringar. Minns att ordet sabotage härstammar från franskans "sabot" som betyder träsko. Det var de franska textilarbetarna som i rädsla och ilska över att förlora jobbet när textilindustrin mekaniserades kastade in sina träskor i maskinerna för att, just det, sabotera.

För ganska snart precis ett år sedan hade jag äran och nöjet att få intervjua Bengt-Åke Bengtsson; VD på Boxholms AB. Ämnet för intervjun var just att leda förändringar. När Bengtsson köpte Boxholms AB köpte han ett veritabelt råttbo av verksamheter; mejeri, sågverk, valsverk, dörrfabrik, skog och lantbruk. Det var dessutom inte bara ett företag, det var grundstommen för en hel kommun. Det var stålkris och det var inte tal om några miljoner från regeringen.




Lösningen blev att bunsha, dvs att dela upp företaget i mindre, självständiga företag samlade i en koncern. Helt plötsligt försvann möjligheten att föra över kostnader på andra delar av företaget och det blev en drivkraft att visa plus istället för minus. De delar som inte passade in i verksamheten såldes och nya småföretag poppade upp. Och än idag valsas det stål och dras stång i Boxholm.

Det här är ett exempel som bilindustrin har mycket att lära av. Det går att vända förlust till vinst men det krävs mod, nytänkande, entreprenörskap och ledarskap. Det är nu när det är kris som det är lättast att göra förändringar. Vad väntar ni på Volvo och Saab?



Idag är jag lika konservativ som bilindustrin när jag väljer julsång; Let it snow med Dean Martin.

1 kommentar:

magister nyman sa...

Precis! Tyvärr tycks det som om regeringen nu tycks göra allt för att rädda sitt eget skinn. Jag börjar undra vad poängen är med att vi har en borgerlig regering om den ändå för sossepolitik. Fast det är klart, får vi Mona Sahlin som statsminister och Ohly på en ministerpost så blir det förstår ännu värre.
Men visst måste man våga förändra, och konstaterar man att de överbetalda bilarbetarna i Sverige inte förmår producera sådant som går att sälja så måste man hitta på annat att göra.