tisdag 2 december 2008

Näthandel - hur svårt kan det va'?

Inte alls tydligen om man får tro många som drömmer om att starta eget. Det svåraste som finns, säger andra som har erfarenhet av det.

De som varit med ett tag och kört e-handelsracet brukar peka ut några betydelsefulla faktorer som bidragit till att de överlevde sitt första år på webben.

1. De hade ett nätverk på internet som var en målgrupp för affärsidén.

2. De hade en egen och unik idé och kopierade inte ett befintligt koncept.

3. De såg till att ha täckning för sina kostnader, främst för frakten.

Vad är då främsta hotet mot e-handeln? Lågkonjunkturen? Rädslan att få kontot länsat när man betalar med kort? Nej, främsta hotet kommer paradoxalt nog från de egna leden om jag får säga det själv. För när marknaden blir mer än mättad och konkurrensen hårdnar, då börjar utslagningen.

Ett lysande exempel är alla dessa barnklädesbutiker som poppat upp som svampar ur jorden de senaste åren. Här råder verkligen amatörernas julafton i vissa fall. Deras strategi för att alls få sälja (eftersom de ofta totalt missat marknadsföringsbiten) är att sälja billigt och därtill ofta sälja fraktfritt. Det funkar ett tag men genererar ingen vinst men vad gör det eftersom "jag har det som hobby". Dessa hobbybutiker gör det snudd på omöjligt att sälja på villkor som genererar inkomster som faktiskt gör att det går att leva på företaget.

De skapar dessutom bortskämda konsumenter som vägrar att betala vad det faktiskt kostar att tillhandahålla shoppingmöjligheter med bekväma, säkra och användarvänliga betalningssätt 24 timmar om dygnet och servicen att få det hem i brevlådan eller för avhämtning på Ica när man ändå går in för att handla mjölk och bröd.

Baksidan med näthandeln är att kundkontakten förlorar den där extra dimensionen som det personliga mötet i vanliga butiker ger. Det är mer än en näthandlare som fått uppleva att bli kallad lurendrejare och svindlade skurk eftersom det inte låg något paket i brevlådan dagen efter att beställningen gjordes. Att det finns hårt arbetande människor som gör sitt bästa men som inte alltid räcker till tycks vara svårt att förstå för en del köpare. Att det bakom den snygga sidan (som f ö kostar runt 500 + moms eller mer varje månad att tillhandahålla) finns en människa som månar om sina kunder och vill dem väl även de dagar allt känns skit och kräkreflexen kväljer i halsen när de ser att mailboxen är full av kundmail som måste besvaras.

Så nästa gång du handlar på nätet, fundera en gång extra hur du vill att dina shoppingmöjligheter ska se ut i framtiden. Använd din makt som konsument med omdöme. Och minns att bakom varje nätbutik finns det människor med känslor som sliter för att få tillvaron att gå ihop, inte en dator som räknar cash.

Inga kommentarer: