torsdag 15 januari 2009

Du är aldrig bättre

än din sämsta leverantör. Väl värt att hålla i minnet nu när inköpsfesten i Älvsjö dragit igång och pågår ända till söndag. Så i morgon drar undertecknad till Stockholm för att syna leverantörer i sömmarna.

En del leverantörer vet jag på förhand att jag aldrig kommer att befatta mig med. Ett exempel är det populära barn- och mammamärket vars kundservice är en parodi, orderhanteringen får gammelsovjetisk byråkrati att framstå som ett under av effektivitet och som sylt och grädde på pannkakan har de en egen nätbutik där de säljer direkt till slutkunder. Kort sagt, noll respekt för de återförsäljare som gör ett jättejobb med att sälja och marknadsföra men som hela tiden riskerar sitt rykte bland kunderna tack vare uteblivna leveranser och strul från leverantören.

Konkurrensen på Internet är stenhård. Det räcker med att fel kund skriver sina klagomål på fel ställe och din business är rökt för ett bra tag framöver. Jag undrar om ens leverantörerna har märkt det här och vet om hur viktiga de är för sina återförsäljares konkurrensförmåga?

Idag blir det You Tube igen. Jag har blivit så gammal att jag har börjat uppskatta lite jazzigare tongångar. Och så vill jag ha det med mina leverantörer också "and we'll keep on meeting till we die"...

1 kommentar:

Mattias sa...

Mmm... Swing! Schyssta vibbar som ordnar upp universum. (Ja ja, du vet att jag alltid har storsläggan till hands.)

:-)