fredag 30 januari 2009

Drömmar och mål

Något av det viktigaste vi människor har är våra drömmar och mål. Det tyckte jag var nonsens och bullshit ända tills jag vid fyllda 22 satte upp ett karriärsmål. Jag gjorde det mest på skoj för att ha någon form av motivation för att orka bilpendla 10 mil till skolan varje dag. Jag satsade inte särskilt aktivt på att nå målet men simsalabim, mest av en otrolig slump och tur hade jag Jobbet med stort J ett par år efter att jag var färdig med min utbildning. Ett år varade det, sedan lades företaget ner. Och helt plötsligt var det tomt. Jag hade peakat karriärmålet och var bara 27. Nytt mål, nya drömmar! Men hur hittar man det?

Det är svårt. Det krävs både självrannsakan, slump och experimentverkstad för att nå fram. Ibland måste man välja också. Det är svårt att bli både känd operasångare och hutlöst välbetald IT-konsult på samma gång.Det gäller att välja det man brinner för. Och när man brunnit färdigt hittar man något annat som får en att brinna. Iaf om man har tur. Annars är det bara att luta sig tillbaka och dagdrömma...

Igår fick jag höra av två kunder att jag levde deras dröm och att mitt liv måste vara underbart. Jag blev lite full i skratt men lyckades hålla god min. De skulle bara veta att jag snart levt färdigt den drömmen och är redo att fånga nästa. Jag talade inte heller om för dem att drömmar kostar på ett eller annat sätt. Det är därför de ofta förblir just drömmar.



Någon som förstått det här med drömmar är Billy Joel. Se och njut av vacker video och den fantastiska sången "River of Dreams". Och dröm vidare om dina mål.

Inga kommentarer: