torsdag 5 februari 2009

Pollenkoll

Det är februari, det snöar här på "schlätta" och på TV4 presenteras Stockholmsvädret av pollenkollen.se. Tack för påminnelsen, än är det några sköna pollenfria månader kvar innan helvetet drar igång. Näsa som rinner så att man hotas av akut uttorkning, nysningar som nästan ger whiplashskador och en trötthet som får en att undra om man partajat en vecka i sträck. En titt i spegeln kan mycket väl få en att tro är så är fallet, ty maken till rödmosigt nylle och blodsprängda ögon har inte skådats sedan kräftskivan i augusti.

Som tur är så är jag inte ensam om eländet. Vi allergiker är så många att läkarna inte längre hinner med att skriva ut recept så numera finns det receptfria mediciner som är hyfsat effektiva. Dessvärre är de inte särskilt billiga. Nåja, det kunde vara värre. Femåringen är jordnötsallergiker och vi har en adrenalinspruta i beredskap ifall det skulle ske en olycka. Den kostar "bara" typ 800 spänn...

Det mest spännande med pollenallergin är att den drar med sig en massa andra sk korsallergier. I mitt fall innebär det stora problem med rå potatis (färskpotatis är värst), råa äpplen, körsbär och morötter. Dessutom tål jag inte hö under pollenperioden vilket jag gör annars. Det är bara att konstatera att kroppen är en förunderlig tingest.

Det må så vara att det är härligt med våren, denna hänryckningens tid, själv föredrar jag augusti och september. Hög och klar luft, inget illasinnat pollen och man kan reglera temperaturen själv medelst lämplig klädsel.

För en försmak av vår och sommar har jag dammat av två medelålders män med pubertal humor och störtskön dialekt. Så här i snöfallet kan vi behöva lite sommarromantik; Midsommarvisa med Stefan & Krister.

2 kommentarer:

Pseudonaja sa...

Jag lider med dig. Det måste vara hur jobbigt som helst.

Gittan och Zebbos galna värld sa...

Vissa år är det bättre, andra är det sämre. Det går att leva med iaf även om det finns det som är roligare.