måndag 9 februari 2009

Kvinna eller trädgårdsmästare?

Igår ägnade jag en stund åt att färga håret. Lite sån där kvinnlig flärd och uppiffning en ledig söndagseftermiddag. Medan färgen gjorde sitt på huvudknoppen funderade jag på resten av borde-listan. Ord som dök upp var "ansa", "klippa", "putsa", "trimma", "plocka" och jag kände mig helt plötsligt som en trädgårdsmästare. Det är knogigt att vara kvinna, fullt i klass med att vara hortonom med ansvar för en medelstor kunglig slottspark ungefär.

Var gång jag rakar benen lyckas nästan alltid blodvite uppstå. Värst var den gången när jag skulle gifta mig. Jag var helt färdigklädd och extremt självbelåten över att se blivande maken trilskas med en bångstyrig slips. Lillasyster och tillika bröllopsvittne synar min eleganta uppenbarelse från topp till tå och viker sig sedan tredubbel av gapskratt. Något mystifierad och lätt stött undrar jag vad som är så roligt. "Dina ben, de ser hahahaha, ULLIGA ut!" pressar syster fram mellan skrattparoxysmerna och även den blivande maken dyker upp och håller på att dö en för tidig död av skratt.

Det som hade hänt var att jag helt enkelt glömt bort att raka benen på flera veckor. Det hade varit extremt mycket på jobbet, jag hade planerat och fixat bröllop och stressat mig blå för att de kvarvarande kollegorna skulle ha en dräglig arbetsbörda medan jag och maken var på bröllopsresa. Att raka benen hade helt fallit ur minnet eftersom det inte stod på någon av mina listor.

Mina ben såg helt ulliga ut när strumpbyxorna kom på. Det var bara att kasta sig in i duschen och panikraka. Det första jag gjorde i brådskan var att sätta rakhyveln i benet strax ovanför fotknölen och åstadkomma ett djupt jack som blödde ymnigt. Kris igen! Nåväl, resten av rakandet gick som en dans, jacket slutade blöda i sinom tid och vi kom i tid till rådhuset.

Men det är när jag tänker på sådant här som jag i all tysthet önskar att vi tjejer kunde vara lite mer som männen. De tvättar sig med tvål och vatten, rakar valda delar av ansiktet och skvätter på lite rakvatten. De är färdiga långt innan vi tjejer hunnit föna håret och vaxa bikinilinjen en sista gång. Men så bär de inte strumpbyxor heller.



Jag tror inte att grabbarna i Atomic Swing rakar benen men "Stone Me Into the Groove" är en så skön början på veckan.

1 kommentar:

Cissi sa...

Jag märker att du inte lyssnade på P3 Populär härom dagen när Martin Rolinski fick frågan hur han handskas med sin kroppsbehåring. Ibland är det "snårigt" att även att vara man ;-)