tisdag 17 maj 2011

Testing testing

Igår var vi tillbaka hos skolpsykologen för att fortsätta med WISC-IV-testet. G var minst sagt butter över det hela och var inte i form för något arbete. Sista timmen i skolan hade han haft sitt favoritämne Fritids i skolan som i vanliga fall innebär lek i någon form men just denna dag hade fritidspedagogen valt att prata om djur istället vilket var ett fett streck i räkningen för G. Han och fritidspedagogen hade blivit rejält osams. Ingen bra uppladdning för att uttrycka det milt.

Medan G var hos psykologen satt jag och pratade med rektorn. Världens bästa rektor för övrigt. Vi diskuterade Gs skolgång inför hösten och kom fram till 2 alternativ. Det första alternativet är att vara kvar i klassen på heltid med en egen assistent och det andra är att ha det mesta av undervisningen i en liten resursklass men ha den undervisning som går ihop med ordinarie klassen. Eftersom G tycker att det är stökigt och rörigt i klassrummet lutar det åt att det får bli alternativ två. Egentligen krävs det en npf-diagnos för att få tillhöra resursen men eftersom sjukvårdens kvarnar mal så obarmhärtigt långsamt lovade rektorn att det ska räcka med ett utlåtande från skolpsykologen tills G är utredd hos bup. Vilken lättnad!

G orkade bara med en halvtimme den här gången och jag förstod varför när jag såg att de hade spelat Yatzy... Lägga ihop små tal är inte Gs likör om vi säger så. Det ska vara STOOOORA tal med många nollor, då går det bra. Men 4+6, det är ett helt mysterium för honom.

Så nästa måndag fortsätter testandet. Klockan 10 den här gången så får vi hoppas att det finns mer ork hos den lille mannen. Tur att det är några måndagar kvar tills skolan slutar!

4 kommentarer:

Anna sa...

Skönt att nya rektorn är så förstående OCH tillmötesgående! Hur gick det med sommarfritids, kunde hon bevilja det också?

Vidderna en liten del av Världen sa...

Jag vet inte hur det är i djungeln. Har själv en dotter med diagnosen dyselexi som hade stora problem med sin läsning ända till 6:an. Det som kändes konstigt när det var dags för högstadiet och vi förmedlade diagnosen så var det att diagnosen inte soelade roll. Det var behoven som styrde. Det var självklart att de hjälpmedel hon hade under låg ocg mellanstadiet skulle fortsätta trots diagnos eller ej.


Kap 2a 3§ Förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen skall utgå från varje barns behov. Barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling skall ges den omsorg som deras speciella behov kräver (Lag 1997:1212).

Det som kändes hopplöst vände till förvåning när man på utvecklingssamtalen får reda på att tex den släpande engelskan plötsligt ligger på VG nivå.

Superkex sa...

Anna: Sommarfritids är ett kapitel för sig. Måste ha intyg från kuratorn eller skolpsykologen och ingen av dem verkar känna sig sugen på något sådant, "de har träffat honom för lite för att kunna bedöma behovet". *trött*
Ska göra ett försök med kuratorn.

Vidderna: Diagnos spelar ingen roll, det är behovet som styr. Jäkligt rätt tycker jag.

Vidderna en liten del av Världen sa...

S: Kan jag få papper på det ;-)