fredag 27 maj 2011

Framåt, det går framåt

Igår var jag hos "min" kurator som visade sig vara en underbart fräsig tant som det klickade med på studs. Det var en underbart välgörande timme och precis vad mina stackars ihopkrullade nerver behövde.

Jag hade varit med G hos skolsköterskan för vaccination mot mässling, påssjuka och rödahund. Efteråt tänkte jag helt fräckt smita hem och laga lunch åt mig, Bebisen och O men pedagogerna hade andra planer. Det var totalt jäkla kaos i klassrummet, ungar som vickade på stolarna så det dundrade i golvet, ungar som knatade runt med böcker och ungar som stod vid varandras bänkar och jämförde plåsterlappar efter vaccinatonen med varandra. I grupprummet satt en avslagen G och en urlakad kompis D ihop med en smått förtvivlad fröken H. Jag övergav raskt tanken på att förmå G att rita något utan försökte febrilt hitta på något annat. Upptäckte ett kortspel med grönsaker och frukter som fungerade ungefär som Löjliga Familjen som G hade pratat om dagen innan. Så jag bad honom visa hur man spelar och D och fröken H hängde på och så pratade vi om lökar, palsternackor och brysselkål istället tills det var dags att gå hem. Jag hade tillbringat en knapp timme i skolan och kände mig tröttare än efter 8 timmar i oväsendet som är på jobbet. Fast där har jag ju hörselskydd iofs.

Igår när jag kom hem från kuratorn muddrade jag brevlådan. Bland reklamblad och annat skräp låg den efterlängtade kallelsen till BUP för G. 13:e juni ska vi dit. Jag har nedräkning dit, det måste jag erkänna.

Idag när jag muddrade brevlådan hittade jag en kallelse till föräldramöte i Gs klass undertecknad av rektorn själv. Det mötet kommer att bli...låt oss säga intressant. På måndag kväll brakar det loss och jag undrar helt ärligt om den där timmen som mötet beräknas pågå kommer att räcka. Jag är skeptisk till det.

Det är fredag, Bebisen sitter på sitt täcke och undersöker leksaker för glatta livet och männen i mitt liv är och fiskar. Barnen tycks äntligen ha hittat en hobby. Jag är evigt tacksam för det. Det blir tacos och försök till fredagsmys. Läs cheeseballs och kiv om fjärrkontrollen i TV-soffan... :-)

2 kommentarer:

Anna sa...

Vem vann kampen om fjärrkontrollen? ;-)

Superkex sa...

Vi föräldrar. Vi kan ju det där med gränssättning vet du. ;-)