söndag 15 mars 2009

Varför fiskare inte förökar sig

I akt och mening att skaffa mig lite nya IRL-vänner reggade jag mig på en kontaktsajt på internet. Kan ju säga att några IRL-vänner har jag inte fått än men väldigt många skratt och tankeväckande upplevelser.

Alla söker ju inte vanliga vänner, de letar efter en Livskamrat. I många fall undrar jag hur de tänker när de presenterar sig på nätet. Jag kan ju säga som så här; det är ingen tillfällighet att en del vid fyllda 45 fortfarande är ogifta och barnlösa...

Som fiskefantasten som fyllt hela sin presentationstext med superlativer över sin käraste hobby; fiske. Sista raderna i presentationen andas hoppfullhet; "Det vore underbart om Du vill dela min passion för fiske och båtliv med mig". Jag kan ju tänka mig exakt hur kul på en skala från ett till tio livet skulle bli med den mannen.



Vi befinner oss nu i mars och isfisket börjar lida mot sitt slut. Ett par helger med gnällig man som polerar sina wobblers och tittar på Rex Hunts fiskeprogram på Discovery i väntan på att isen ska smälta. Så snart isflaken lättat gör han som de gamla vikingarna och slänger båten i sjön. Och sen drar fiskesäsongen igång. Varje tillgänglig stund spenderas i båten och helst med flickvännen. Kvalitetstid liksom.

Men konversera går ju inte när man fiskar, ty då skrämmer man fisken. Och att ha passionerat sex är omöjligt. Dels kan man skrämma fisken och dels kan man missa om det nappar.

På höstkanten släpas båten upp på torra land när isen hotar att klämma sönder skrovet vid nästa köldknäpp. Då plockas flytoveraller, isdubbar, borr och pimpelgrejorna fram. Ut på isen så fort den bär och sen fiskas det varje ledig minut. Kvalitetstid med flickvännen ni vet.

Men konversera går ju inte när man fiskar, ty då skrämmer man fisken. Och passionerat sex på sparken vid fiskeplatsen är uteslutet. Man kan missa att det nappar, overallen är för otymplig och man riskerar frostskador på ädlare delar.

Och i slutet av mars börjar isen lossna och så fortsätter det i all oändlighet.



Ibland är det nog bäst att bara fantisera om en båt.

1 kommentar:

magister nyman sa...

Hoppas du får napp i alla fall!