tisdag 17 mars 2009

Jaktsäsong och vår

Jag gjorde mig ju lite smålustig över manliga fiskeentusiaster häromdagen. Idag när vårsolen tittar fram och vårvindar friska leka och viska kom jag på att jaktsäsongen faktiskt är slut. Gubben far min jagar nämligen så lite koll har jag.

Så vad faller sig naturligare än att spinna vidare på temat och se vilka chanser en passionerad jägare kan ha hos det motsatta könet? Lets go!

Vi befinner oss i mars och säsongen är slut. Men jakthunden behöver ju fortfarande motion så jägaren kommer iaf ut minst ett par gånger om dagen vare sig han vill eller inte. Och har man bara en tillräckligt gullig hund typ en lurvig tax kan man alltid testa hundtricket. Det kan löna sig.

Sommaren spenderar jägaren med att promenera hunden, underhålla älgtornet och pricka en och annan lerduva. Samtliga aktiviteter (utom möjligen lerduveskyttet) är förenligt med konversation och andra trevliga aktiviteter som en flickvän kan tänkas vara intresserad av.



I mitten av augusti drar bockjakten igång och jägaren spenderar åtskilliga timmar i skogen klädd i grönt. Kommer hem svettig och rufsig på kvällen med älgloppor i kallingarna och granbarr innanför kragen. Men det är ju inget som inte en dusch kan råda bot på. Och så ser hela hösten och vintern ut. Ett par veckor i oktober syns jägaren knappt till eftersom han spanar idogt efter skogens konung i hopp om att få bära hem en gigantisk trofé och kött till minst ett dussin grytor.



Men överlag kan jag nog säga att jägaren har ett bättre utgångsläge än fiskaren. Jag vill ju se den fiskaren som kan använda sig av hundtricket när han fiskar...

Inga kommentarer: