söndag 1 mars 2009

Under polityren är vi alla djur

Vi människor är makalösa på att dölja djuren i oss med hjälp av social polityr. Jag undrar hur samhället skulle se ut och fungera om det inte fanns några sociala normer och beteendekoder. Skulle hela tillvaron bli ett enda stort swingerparty där alla är inbjudna? Skulle det bli okej att bli tagen bakifrån av en förbipasserande främling vid övergångsstället medan man väntar på grön gubbe?



Skulle parkbänkarna fyllas av lyckliga onanister istället för miserabla fyllerister?
Kommer sex och kärlek att vara mindre förknippat med varandra än vad de är nu? Vi älskar någon och knullar andra. Använder andra för att förverkliga våra egna fantasier och går sedan vidare till nästa. Detta är egoismens tidevarv. Det är också sexets tidevarv. Vi översköljs konstant av sex i media och hela tillvaron går ut på att fånga vår dagliga njutning.

Själv är jag nog konservativ. Jag vill njuta med någon som är mer än bara ett objekt som ska tillfredsställa mig. Jag vill ge och ta och få från någon som ser hela mig och vill dela mer än bara en räcka orgasmer. En bästaste bästa vän som kan tända mig med en blick, göra mig glad med ett leende och trösta mig med en kram.

Det får du aldrig av främlingen vid övergångsstället.

Inga kommentarer: