lördag 14 mars 2009

Festivalsammandrag

Idag blir bloggandet lite stympat. Minstingen ville höra en saga när Mums-Mums Zelmerlöv brände av sin Hope & Glory. Och sen ville 7-åringen ha sällskap i TV-soffan och han somnade rekordsnabbt till tonerna av Snälla Snälla.

Men hittills rockar rockbjörnarna Heat från Upplands Väsby mest iaf. Och jag kan fortfarande inte komma ihåg nägot av texten till Agnes Lovex3. Förvisso svänger det lite om Emilias You're my world men någon ESC-vinnare känns den inte som. Alcazar har dammat av sina lila dildos och låter som ...Alcazar. *surprise* Får se hur långt det räcker idag. Sarah Dawn Finer borde komma långt, Moving On har vuxit med antalet lyssningar faktiskt. Det måste jag medge.



EMD i pingvinklädsel är det enda bidraget som fastnat något sånär hittills och skulle någon pistolhota mig att rösta på något bidrag skulle nog de få min röst.
Nästa bidrag vet jag inte ens vad det heter. Den internationella juryn gick igång på grekiska men själv är jag skeptisk. Mycket skeptisk om jag ska vara uppriktig.

Om det förra bidraget var hysteriskt är nästa så nedtonat att det blir riktigt mesigt. Bara för att man har en vacker röst betyder det inte att man måste sjunga enbart mesiga ballader. Visa lite ös och klös, Molly!

Klös har Malena Ernman iofs men jag har svårt för opera. Å andra sidan kan det kanske funka i Moskva. Kanske.

Och spänningen är oliiiidlig. Eller kanske inte.

Första 12-poängaren går till Moving On och utdelare är den internationella juryn.

Och för en gångs skull var pausunderhållningen riktigt rolig. Tingaling borde gå vidare till Moskva som Sveriges bidrag till ESC. Den borde bli en riktig sommarplåga i hela östblocket. Ungefär som estniska Vanilla Ninjas Tough Enough.



Efter en hyfsat jämn omröstning visar det sig att det blir opera i Moskva.



Min plikt som festivalbloggare är avklarad. Nu blir det Gyllene Tider ett tag framöver. :-)

Inga kommentarer: