söndag 8 mars 2009

Till alla kvinnor

Idag är det Internationella Kvinnodagen. Firandet ser olika ut för alla tror jag. Själv fick jag en bukett tulpaner av maken. Personligen är jag inte så imponerad av Internationella Kvinnodagen. Jag är less på att vi alltid först och främst ses som kön och inte som människor. Varför kan vi inte fira Internationella Människodagen istället och lyfta fram alla de som lever under hot om tortyr, förföljelse och diskriminering?

Men nu är det Internationella Kvinnodagen som gäller och jag tänker därför ta tillfälet i akt att påminna mina medsystrar jorden runt om några saker som jag känner är viktiga.

1. Var rädd om dig själv. Försök att tänka på vad och hur du stoppar i dig och framförallt, varför. Du har bara en kropp och ett liv - ta hand om dem.

2. Var snäll mot dig. Det räcker med tillräckligt bra, allt måste inte vara perfekt. Världen går inte under för att du inte källsorterat, återvunnit, diskat, tvättat, dammat, skurat och bakat 7 sorters kakor.

3. Underhåll dig. Och gör det för din egen skull. Vill du slippa bli en inkontinent tant med framfall och få ett roligare sexliv så knip. Trist och svårt att komma ihåg? Skaffa knipkulor! Och använd dem. Betrakta dem som hantlar för dina ädlaste delar.

4. Tyck om dig själv. Du är en fantastisk och unik människa. Du förtjänar att älskas för att du är du. Och den som tycker om sig själv blir också omtyckt av andra.

Och för guds skull, lev ditt liv till 100%. Allt annat är ett slöseri.



En tuff brud i lyxförpackning - må vi alla bli det!

3 kommentarer:

Mattias sa...

En klapp på huvdet är den internationella kvinnodagen: "så ja, flickor små, ni är så duktiga, nog är ni värda en dag". För om budskapet är på riktigt: Kvinnor må vi hedra! - varför i all världen då inte också en mansdag? För att inskärpa budskapet om att kvinnor är hjältar eller offer per definition? Vem tjänar på det?
Gärna kvinnodag för mig, men först jämställdhet, så att den går att ta på allvar: en mansdag må vi också föra in.

Mattias sa...

Jag gillar Sahlene skarpt. Men vilken låt hon ger sig på! Så skolflicksaktig hon verkar, jämfört med Lillbabs verkligt tuffa originalversion. Vad strong hon var, jag menar, på den tiden när "raggarbrud" var ett skällsord.

Superkex sa...

Tyvärr fanns det inget klipp med Lill-Babs, därav Sahlenes medverkan här i bloggen.

Välkommen tillbaka! *kram*