söndag 22 mars 2009

Älska din nästa såsom dig själv

Det märks här i bloggen att det börjar bli vår, det är mycket kärlek här. Ett härligt ämne och stort eftersom kärleken har många ansikten. Grundbulten till det här inlägget är en mening som jag hittade i någons presentation på Vildawebben; "Det är omöjligt att älska någon som inte älskar sig själv". Det ligger en hel del i det tycker jag.

För det är när du älskar och accepterar dig själv som du är fri att ta emot och ge till andra. Det är när du slutar gömma dig för dig själv som andra kan hitta dig. Och det är när du slutar spjärna emot och verkligen känner efter som du kan hitta dig själv. Som sagt, du kan springa men du kan inte gömma dig för evigt. Du kan jobba som en galning, träna som en dåre, shoppa som en tok och inbilla dig att du har allt under kontroll. Och hela tiden ekar det tomt någonstans därinne. Ett svart hål som slukar allt i väntan på att fyllas med kärlek och acceptans för den du är.



Rätt många gånger de senaste åren har jag haft lust att bara höja knytnäven mot skyn och förbanna Någon därovan. Jag och min vän M kallar honom Osvaldo, efter Linus på Linjens skapare. Osvaldo har inte bara sjuk humor (tycker iaf jag), han har också förmågan att dela ut käftsmällar som får en att gunga och resa sig på 9,5 precis innan gong-gongen ljuder. Men han gör det av välmening. För när man väl släpat sig upp inser man hur jäkla stark man egentligen är. Och för varje smocka faller lite mer av fasaden som man så omsorgsfullt byggt upp för att duga åt omvärlden. Och han slår aldrig hårdare än att du kan klara av det.

Det tycks fascinera många som träffar mig, mitt icke-behov av att låtsas vara något jag inte är. Att jag faktiskt är nöjd med att vara jag. Att jag ser saker för vad de är och inte låter mig luras av yttre attribut. Och nej, jag är inte på något vis fullkomlig. Jag har lång väg kvar att vandra. Men jag har ju resten av livet på mig för det. Det är resan som är målet, inte målet i sig.



Och vad passar bättre än att avsluta med en himmelskt vacker version av "Heaven" med Bryan Adams? Och fundera på om du inte borde älska dig själv såsom din nästa...