fredag 10 juni 2011

Den som gräver en grop osv...

Gårdagen bjöd på en smått bisarr händelse som för min del faktiskt rågade måttet.

G var trött igår morse och måste väckas. Bara det är i sig helt bisarrt eftersom det typ aldrig händer. Naturligtvis klagade han över att han var trött och ville inte gå till skolan. Surprise! *not* Det är en vecka kvar på terminen så jag gjorde en deal med honom. Om han sköter sig den här veckan så ska vi ladda ner Minecraft till datorn. Det väckte livsandarna hos G igen, han åt sin havregrynsgröt, borstade tänderna och knatade iväg till skolan. Inom mig pustade jag ut, det gick idag också utan att bli osams.

Vid typ halv 9 ringde Fröken H, en av Gs lärare. Hon inledde samtalet med ett äppelkäckt "Hej, vad gör du?". Jag muttrade något obestämt till svar eftersom jag är rätt trött på att redogöra för både kreti och pleti om vad jag ägnar min föräldraledighet åt. Funderar starkt på att dra till med nåt i stil med "grupponani via internet", "förbereder ett bankrån" eller om någon lärare ringer "författar en anmälan till Skolinspektionen" nästa gång frågan kommer. *muhahaha*

Nåväl, så snart Fröken H listat ut att jag var hemma och relativt sysslolös gick hon rakt på sak. G var så trött, han ville bara sova och låg på ett par stolar i grupprummet. Så hon undrade om hon kunde skicka hem honom så att han fick sova. Jag blev först paff och sedan arg. Tack så mycket, där rök ett av mina främsta argument för att gå och lägga sig i tid! Idag har BÅDA barnen försökt med att de ska få vara hemma för att de är trötta... Sista droppen blev när det kröp fram att det inte var bara av omtanke om G som hon ville skicka hem honom. De andra barnen tog ju efter och gjorde likadant. Hade det inte varit för det hade han kunnat få ligga och sova i grupprummet fick jag höra. Ytterst avmätt och kort i tonen bad jag henne att skicka hem honom.

G kom hem, klädde av sig och kröp i säng. Själv gjorde jag mig i ordning för morgonpromenad med Vovven och Bebisen. En timme senare återvände jag och möts av en påklädd G som glatt förklarar att nu ska han göra samma sak som han gjorde förut. När jag frågar vad tittar han på mig som om jag vore korkad på riktigt och säger "Gå till skolan så klart, vad trodde du?". Så tar han på skorna, slänger upp ryggsäcken på ryggen och traskar iväg. Kvar står en häpen morsa och letar efter hakan nere vid knäna.

Jag pratade med rektorn tidigare i veckan och hon har lovat att höra av sig om G får en plats i resursklassen. Skolpsykologen har pratat med rektor och de är eniga om att han platsar där trots avsaknad av diagnos än så länge. Men med tanke på stöket i Gs klass och den här senaste grejen med att skicka hem honom för att de andra barnen tar efter honom så ska jag ta ett snack med rektor igen. Och så funderar jag på att göra en anmälan till Skolinspektionen eftersom skolan uppenbarligen inte fixar att fånga upp barn med problem i tid och dessutom helst skuldbelägger barn och föräldrar istället för att lösa de problem som uppstår.

Jag slår vad om att G kommer vara "jättetrött" i skolan idag också för att se om det är möjligt att få gå hem och softa en timme idag igen. Ska bli intressant att se. Den som gräver en grop osv som sagt...

1 kommentar:

ingela sa...

De svaren antecknar jag i min ursäkts-rondo. Allra först "grupponani via internet" Haha! Tack för ett gott skratt:)