fredag 14 november 2008

GPS für alle?

Ja, har vi alla en inbyggd känslomässig GPS som talar om för oss när vi är vilse i tillvaron? Jag tror det. Jag tror också att många inte vågar lita på den där GPS:en eftersom den ibland ger underliga och inkonsekventa resförslag i tillvaron. Andra vet inte om att de har en GPS utan försöker ta sig fram i tillvaron enligt ett logiskt mönster.

Själv har jag mer och mer kommit fram till att min GPS funkar riktigt bra. Känns något fel så är det fel. Känns det rätt i magen så är det så. Redan för 8 år sedan lite drygt så vågade jag lita på den. Det var enda skälet till att jag sa "Ja" när min kollega frågade om jag ville gifta mig med honom. Eftersom ingen av oss var nyktra vid det tillfället tog jag frieriet med en stor nypa salt. Men frågan hade satt bollen i rullning. Några veckor senare när hela jobbgänget hade fest igen kom frågan upp igen. Så, lätt berusad, stående på en spannmålsvåg utanför ett svinhus svarade jag ja. Trots att vi knappt ens hade ett gemensamt språk då och bara hade jobbat ihop i en månad så hoppade jag bungy-jump i tillvaron för att följa min GPS.



Inte riktigt lika romantiskt som scenen ur filmen "Love Actually" men helt klart oförglömligt ändå. Medan jag ändå frossar i romantik, filmklipp och Colin Firth så passar jag på att lägga ut ett klipp till. Den här gången från Bridget Jones dagbok.



Förvisso film men ändå ett exempel på att den inre GPS:en har rätt. :)

Själv har jag inte riktigt våga lita på min förrän jag gjorde ett personlighetstest för några veckor sedan. Det blev en riktig ögonöppnare - 40% instinkt, 40%känsla och 20% logik är det som hjälper mig att navigera genom tillvaron. En annan siffra som fångade mig var värdet för familjeorienterade aktiviteter; 119. Jag kände tråkstämpeln smacka till på ena skinkan. När gjorde jag och maken något sist ihop utan barnen egentligen? Någon gång på Hedenhös tid tror jag.

Nog för att det är bra att lita till sig själv. Men ibland är det bra att göra ett personlighetstest. Om inte annat kan man få sig ett gott skratt. Och en ny vår för äktenskapet.

Inga kommentarer: