torsdag 19 augusti 2010

Noll koll i barnens värld

Jag hade glömt hur det är att vara en Blivande Förälder. Jag hade faktiskt lyckats förtränga vilken dålig service det är i de Stora Barnbutikerna. För några veckor sedan fick jag en påminnelse om verkligheten.

Bakgrunden är följande: När vi gjorde det sista ultraljudet fick maken och jag för oss att uppsöka butik A för att titta på barnvagnar. Karaktärsfasta som vi är hade vi bestämt oss för att titta, klämma och känna noggrannt för att sedan börja dammsuga Blocket efter vagnen med stort V. Behöver jag ens nämna att vi hade en barnvagn med oss ut från butiken när vi gick? En trehjulig Emmaljunga Cangaroo City till typ halva priset. Enda haken med köpet var att vi behövde köpa till en liggdel, en s k Citykorg och en adapter för att kunna fästa Citykorgen på chassit. En baggis tyckte jag och maken.

Det tog mig två månaders flitigt surfande på Blocket för att hitta en Citykorg som vi båda gillade. Hela affären gick bra och allt var frid och fröjd. Så kom dagen när jag skulle in till Den Stora Staden för att trimma hunden. Medan hunden gjordes snygg enligt konstens alla regler besökte jag det Det Stora Babyvaruhuset. Hittade en snuttefilt med Mumin på och två bitar plastad frotté till spjälsängen. Det är när jag betalat som tanken trögt flyter upp i det gravida och havandeskapslediga hjärnkontoret; adaptern till vagnen. Varvid följande dårhusmässiga konversation utbryter:

Jag: Just det, jag skulle vilja beställa en adapter till en Emmaljungavagn också. Den som behövs för att fästa en Citykorg på en Cangaroo.

Säljaren: Menar du till bilbarnstolen? Den har vi inte hemma men jag kan nog beställa den om du vill.

J: Nej, adaptern som behövs för att fästa en Citykorg på en Cangaroo. Inte bilbarnstolen.

S: Det vet jag inte om vi har hemma. Jag måste fråga! *stressar iväg och rycker kollega i ärmen*

Kollegan dyker upp.

K: Vi har inte adaptern till bilbarnstolen hemma men vi kan beställa den om du vill. Du vet väl om att den bara fungerar till Emmaljungas egen bilbarnstol?

J: Jo, men nu var det inte den adaptern jag var intresserad av. Jag vill ha en adapter till min Cangaroo så att jag kan fästa en Citykorg på den.

K: Det tror jag inte vi kan ordna. Cangaroon tillverkas ju inte längre.

J: Nej, jag vet att den inte tillverkas från och med i år. Men för det måste det ju i rimlighetens namn finnas delar att få tag i till den fortfarande.

K: Skyll inte på mig, det är inte jag som bestämmer sådant.

J: Kan ni ringa ner till Emmaljunga och kolla om det går att beställa en adapter?

K: Det kan jag ju göra förstås men jag är tveksam till att det går att få tag i en.
*ringer till Emmaljunga, ingen svarar* Om jag får ditt nummer så kan jag ringa dig och lämna besked när jag fått tag i dem.

J: *lämnar mitt telefonnummer och tackar för mig samt hasar mig matt ut ur affären*

Kan tillägga att det här är en starkt förkortad version av händelsen.

Väl hemma ringer jag till Butik A där vi köpte vagnen. Det tar inte ens två minuter att beställa adaptern. Inget svagsint yrande om bilbarnstolar eller utgången vagnmodell.Bara ett beklagande om att det nog tyvärr kommer vara några veckors leveranstid på den från fabriken. Strax därpå ringer Det Stora Babyvaruhuset och avslöjar i häpen ton att det faktiskt gick att beställa en adapter och vill jag beställa en? Jag tackar vänligt men bestämt nej och förklarar att jag beställt från en annan butik som ligger närmare.

Det räcker för min del med att läsa Aftonbladets artikel om deras franchisetagare i Örebro för att jag ska tappa lusten för att handla mer. Tror jag ska bli helrätt ekonomismart och klimatvänlig shoppare på Blocket istället.

1 kommentar:

Cissi sa...

:D:D:D:d:dD:D:dD
Sagol...ikt ;)