onsdag 7 mars 2012

Tvivel - en stor liten sång om NPF

Igår gjorde jag något som jag inte gjort på flera veckor. Lyssnade på musik. Winnerbäck närmare bestämt. En av de bästa sångerna som han gjort heter Tvivel. Underbar musik och en fantastisk text. Och om man roar sig med att analysera den så ser man att tvivel nog är en avlägsen släkting till NPF. Se själva och framförallt, lyssna på denna underbara pärla till sång!



Du är fri och tar allting för givet, du kan skratta åt livet
Du lever för stunden, precis som jag

Ja, saknar man känsla för tid så lever man för stunden, här och nu.

Det är nudlar och lånade pengar, du har grå efterslängar

Efter utbrottet kommer sorgen och ångesten, den grå efterslängen.
men lyckan i grunden, precis som jag
Vi är som personifierade Nittiotal
i ett virrvarr av chanser och val
Ont om rutiner, gott om dåliga vanor, gott om kitchiga planer

Har man NPF är det ofta svårt att upprätthålla rutiner utan hjälp. Och utan rutiner blir det ofta gott om, just det, dåliga vanor.

Jag lever för kicken, precis som du
Jag blir oinspirerad och ledsen av kraven och stressen

Stress och krav är svårt att hantera för den som har NPF.

Jag har frihet i blicken, precis som du
Här står livet i farstun, så nära inpå
men det är nåt som gnager ändå

Det kallas tvivel, det där som stör
Det kallas för en klump i magen och ett konstigt humör

Ena stunden jätteglad och så blev något fel och så kom ilskan och sedan ångesten över ilskan. Ett konstigt humör som är beroende av dagsformen.

och jag ser hur du tänker på nåt
hur du längtar dig bort
som en fågel i bur
En obehaglig distans
en konstig känsla nånstans
Det känns tomt - eller hur?

Som ett kliande, svidande skavsår är den tomhet som kvarstår
när du somnar om natten, precis som jag
utan mening på jakt efter ruset, genom dunklet och bruset
Du lever för skratten, precis som jag
Vi är som flugor i smöret på nån annans kalas
Vi proppar i oss och vi vaknar som as
Här ligger ångest och prylar i drivor, jag unnar mig skivor

Många föräldrar till barn med NPF kan vittna om enorma samlingar i barnens rum. Drivor med allehanda "dyrgripar".

Dom hjälper mot ledan, precis som du
Jag har tid, jag har lediga dagar, där jag sitter och klagar
och längtar till fredan, precis som du
Kan du höra hur det låter i ditt vilsna skratt?
Kan du känna hur det gnager i natt?
Det kallas tvivel...
Här står livet i farstun, så nära inpå
men det är nåt som gnager ändå
Det kallas tvivel...

Det kallas tvivel. Jo. Utan tvivel är man inte riktigt klok.

Inga kommentarer: