onsdag 7 mars 2012

Chick lit - deep shit

Chick lit är en lite lätt bespottad litteraturgenre som tillhandahåller lättsmält läsunderhållning författad av exempelvis Emma Hamberg, Sophie Kinsella, Marian Keyes och Helen Fielding. Men även den lättviktigaste litteratur kan rymma stora tankar även om de på ytan ser banala ut. För mig är t ex Emma Hambergs "Brunstkalendern" en bok som verkligen berör. Varje gång jag läser den rinner tårarna för den rör upp så mycket känslor inom mig.

Jag har några berättelser som ligger och gror. Som pockar på att få bli nedskrivna och förhoppningsvis även lästa. Frågan är bara när jag ska hinna skriva dem? Antagligen mitt i natten istället för att som nu sitta och lyssna på "Hon kommer från främmande vidder" och blogga. :-)

De senaste årens kaos och turbulens har gett mig så mycket att tänka på och fundera över och jag tror att skrivande är ett bra sätt att sortera tankarna på. Ett slags terapi och bokslut helt enkelt. Det ska bli intressant att se hur det slutar.

Inga kommentarer: