lördag 18 april 2009

Längtan till landet ger matjord i fickorna

I fredags var jag ute på det riktiga landet. Ni vet, böljande nyharvade åkrar, smala slingrande vägar där bönder tuffar fram i en gammal Valmet med en skramlande såmaskin efter och bondgårdar med röda lador och mörkblå silotorn av märket Harveststore. Det var som att färdas 15 år tillbaka i min egen privata tidsmaskin.



Sakta men säkert återtar jag delar av mitt gamla liv som jag känner att jag inte vill leva utan. Fast någon mer bonde blir det inte. Det räcker med att mannen i mitt liv är uppväxt på en kolchos. Och var gång jag åker förbi en stor flock kor på eftermiddagen vid halvfyrasnåret känner jag en djup tacksamhet över att jag slipper mjölka dem. Och traktorkörning? Nja, jag nöjer mig med att tävla i ATL:s Traktor-VM.

Vad jag gjorde ute på landsbygden? Tja, jag passerade Memory Lane, svängde av till höger och gick på anställningsintervju. Idag fick jag veta att jobbet är mitt på prov i sex månader. Så den fjärde maj är det slut på de tråkiga dagarna, då börjar mitt nygamla liv. Jag längtar redan... Bara en sådan sak som att få lön. Det har inte hänt mig sedan september 2007. Tala om att få matjord i fickorna!



Riktigt så här pittoreskt blir det ju inte på mitt jobb. Men jäklars vad kul det ska bli att komma tillbaka till bondenäringen igen. Ni kan ju tänka på mig när ni äter en fläskkotlett sen; "Den här kotletten kanske kommer från en gris som Superkexet har gjort". Så, ät era fläskkotletter med andakt framöver...

3 kommentarer:

Pseudonaja sa...

Grattis till jobbet! Jag håller tummarna för att det blir tillsvidareanställning av det!

magister nyman sa...

Instämmer i gratulationskören! Att hitta jobb är ju inte det lättaste i dessa tider, så det är verkligen kul att du fått in en fot. Kul!

Superkex sa...

Tack! Ja, det var en snygg bedrift och vältajmad dessutom. :-) Och provanställningen är en ren formalitet egentligen.